Ondernemen

3 voordelen van een inventaris controlesysteem in jouw bedrijf

Het gebruik van technologie voor de ontwikkeling van ondernemingen is een noodzaak geworden in de bedrijfswereld. Vandaag de dag is het van essentieel belang innoverende oplossingen toe te passen om processen te optimaliseren, met als doel waarde toe te voegen aan het merk en een concurrentievoordeel te genereren. In die zin is de invoering van een inventaris controlesysteem een trend die steeds meer toeneemt.

In dit artikel presenteren wij de belangrijkste voordelen van een voorraad management systeem. Kijk hier eens naar!

1. Optimaliseer het aankoopproces

De aankoop van materiaal en voorraden is een van de pijlers van de voorraad en een van de punten die het meest positief worden beïnvloed door het gebruik van een controlesysteem. Het maakt het mogelijk de middelen beschikbaar te stellen op de data die in het onderhoud zijn voorzien.

Daartoe reserveert het systeem de materialen volgens de programmering en de verbruiks plannen, met vermelding van elk artikel, de hoeveelheid, de datum van gebruik, enz. Bovendien kunnen met het instrument de middelen worden genivelleerd: als uit de berekeningen bijvoorbeeld blijkt dat er geen beschikbaarheid zal zijn op de geplande datum voor het onderhoud, wordt automatisch een latere datum voorgesteld.

In de praktijk maakt het systeem het mogelijk de aankopen van materiaal en inputs efficiënter te organiseren, waardoor zowel vertragingen als overschotten van artikelen kunnen worden vermeden, twee factoren die rechtstreeks van invloed zijn op het budget van de onderneming.

2. Vergemakkelijking van de controle van leveranciers

Een efficiënt systeem maakt niet alleen de registratie van leveranciers mogelijk, maar ook de indeling in categorieën volgens parameters die door de beheerder zijn vastgesteld. Aan de hand van de gegevens wordt een gemiddelde waarde berekend die de kwaliteit van de leverancier uitdrukt in verhouding tot de goederen die de voorraad bij hem aankoopt.

Hiermee is het mogelijk een lijst van leveranciers van hetzelfde artikel op te stellen en deze indicator te analyseren om na te gaan welke leverancier het best aan die specifieke vraag voldoet.

Beslissingen kunnen bijvoorbeeld worden afgewisseld tussen de aankoop van materialen met een hogere kwaliteit en onmiddellijke levering, maar ook met een hoge prijs, of een langere leveringstijd om te kunnen beschikken over een hoge kosten-batenverhouding.

3. Meewerken aan de jaarlijkse financiële planning

Zoals gezegd kan een teveel aan materialen hoge kosten meebrengen, waardoor de kasstroom van het bedrijf en zijn investeringen in gevaar komen. Daarom is het voorraadcontrole systeem gekozen als oplossing om de financiële gezondheid van het bedrijf te verbeteren en de jaarlijkse planning te ondersteunen.

De beheerder krijgt toegang tot een volledig overzicht van de voorraad: panoramisch, over de werking in het algemeen, en gedetailleerd, over elk van de processen. Met andere woorden, het is mogelijk gegevens over het aandeel te verzamelen, vroegere kosten te analyseren om toekomstige te voorspellen, strategieën te ontwikkelen met de richting van het bedrijf, enz.

Het resultaat is een jaarlijkse financiële planning op basis van meer betrouwbare gegevens, waardoor het aandeel een strategische sector voor de onderneming wordt.

Bron: www.krijgsmanpublicwarehousing.nl

Dit vind je misschien ook leuk...