Elke heftruckchauffeur kent de ins en outs van zijn machine. Hij weet als geen ander wanneer zijn heftruck aan onderhoud toe is en hoe hij het best de pallets kan draaien en heffen. Met natuurlijk de veiligheidsvoorschriften in het oog houdend. Zo’n chauffeur laat zijn heftruck zo weinig mogelijk stil staan. Stilstand betekent in de pallethallen vaak koffie- of lunchpauze. Stilstand in de almaar doorgaande techniek van heftrucks is echter achteruitgang. De heftruck is dan ook voortdurend in ontwikkeling; er blijven verbeteringen en efficiënte aanpassingen komen. Natuurlijk is er ook volop aandacht voor duurzaamheid en vergroening. De heftruck doet het verder steeds beter; de buiten modellen krijgen meer bodemvrijheid. De heftrucks voor binnen doen hun werk vanuit zeer beperkte draaicirkels. Maar de meest opvallende ontwikkeling is de overgang van LPG- en diesel heftrucks naar elektrische heftrucks. Goed voor milieu en beter nog voor de kosten!
Even afvinken wat je nodig hebt
Machines worden oud, gaan kapot en zijn afgeschreven. Als in jouw magazijnen heftrucks staan die aan vervanging toe zijn, wil je natuurlijk wel verbeterde versies. Maar waar moet je om denken als je nieuwe heftrucks je bedrijf binnenhaalt? Vier vragen die je op weg helpen naar effectieve heftrucks voor jouw organisatie:
- Gaat de nieuwe heftruck binnen werken; of buiten; of allebei?
- Wat moet de nieuwe heftruck zoal kunnen?
- Hoeveel gewicht moet de nieuwe heftruck kunnen tillen?
- Welke hefhoogtes moet de nieuwe heftruck aankunnen?
Elektrische heftrucks – til kampioenen
Zijn die vragen afdoende beantwoord, dan weet je welke heftrucks het moeten gaan worden. Sowieso zullen het elektrische heftrucks worden. Je rollend materieel moet passen bij de omstandigheden van je bedrijfshallen en productielijnen. Cruciaal is echter het juiste hefvermogen van de heftrucks. Standaard tillen heftrucks met accu de volgende maximale gewichten:
- 1800 kilo;
- 2500 kilo;
- 3000 kilo;
- 3500 kilo.
Evolutie van de accu
De elektrische heftruck is een schone machine die niet de uitstoot van een diesel- of een LPG-model heeft. Accu’s werken superschoon, alleen vindt er ook een evolutie van de accu plaats. De ‘oude’
doen het met een Lithium-ion accu. Op dit moment is deze accu techniek al weer een beetje achterhaald. Een betere keuze is om heftrucks te kopen die de nieuwe generatie accu al benutten. Het gaat dan om accu’s met de zogenaamde LFP-techniek. LFP is synoniem met LifePO4-accu, een batterij van lithium-ijzer-fosfaat. Er kleven twee mooie voordeeltjes aan LFP. Deze techniek zorgt ervoor dat je er vier keer zo lang mee toe kunt. En de levensduur van de accu is ook veel beter dan een Li-ion accu, gaat namelijk net zo lang mee als de elektrische heftrucks zelf. Dus hoef je zo’n accu niet te vervangen. De Li-ion accu kan oververhitten en brandgevaarlijk zijn; een LFP heeft daar geen last van.
Elektrische heftrucks die nooit overdag hoeven bijgeladen
Elke accu moet zo nu en dan weer opgeladen. Lunchtijd is vaak een prima moment om eventjes bij te laden. Maar wat nu als je je heftruck altijd en op elk moment moet kunnen inzetten? Dan is het aan te bevelen om elektrische heftrucks met een wat zwaardere accu te kopen. Dit soort heftrucks kunnen ook tot wel 5000 kilo heffen. En doen alles met een en dezelfde batterijlading overdag.
Een duurzaam wagenpark bouw je op met Be Green Techniek.